Poen én passie

Voorheen waren het 2 gescheiden werelden, maar die tijd is voorbij. De ene wereld? Dat is die van ondernemen. Van de business. Van de poen. De andere wereld? Dat is die van goed doen. Van de impact. Van de passie. Natuurlijk, ze zijn er allebei nog steeds en ik ga ervan uit dat ze er allebei zullen blijven. Maar ik zie iets moois gebeuren: de kloof wordt kleiner. Ondernemers zijn bezig met winst én impact. Het zijn niet langer 2 gescheiden werelden, maar er ontstaat 1 wereld: een wereld met poen én passie.

Door: Siebrand Wierda

Managers met een Missie
Eind juni was ik namens Dorcas op een businessmeeting van Managers met een Missie. Het was de kick-off van een nieuw netwerk voor ondernemers die sociale impact hoog op de agenda hebben staan, naast het maken van winst. Deze ondernemers zijn succesvolle doeners en denkers met het hart op de juiste plaats. Ze willen bijdragen aan een betere wereld. ‘Not business as usual’, was het thema van de dag.

Arbeidsvoorwaarden
Zo voerde Olav Boenders het woord. Hij is eigenaar van Wagagai in Oeganda, een van ’s werelds grootste stekkwekerijen. De lokale medewerkers genieten arbeidsvoorwaarden die in hun context heel bijzonder zijn. Ontbijt en lunch van het bedrijf. Een kliniek voor gezondheidszorg. Schoon drinkwater, ook voor de omliggende gemeenschap. Een sportveld. Werkdagen van acht uur. Een crèche waar jonge moeders borstvoeding kunnen geven. Wagagai draait om ‘people, planet en profit’.

Inclusie
Of neem Joep Langen, initiatiefnemer van Koeckebackers. Zijn verhaal ging over inclusie. Het bakken van koekjes is bij hem een middel om werkloze jongvolwassenen aan het werk te krijgen. Na een talentontwikkelprogramma in de bakkerij of horeca bij Koeckebackers hebben zij veel meer kansen op een betaalde baan. Daar is het Koeckebackers om te doen, naast gewoon winst maken natuurlijk.

Ontwikkelingen in ontwikkelingssector
Zelf heb ik mijn visie gedeeld op ontwikkelingssamenwerking richting 2025. Ontwikkelingsorganisaties zullen volgens mij steeds ondernemender worden, en daarin een verbindende rol op zich nemen. Ter illustratie vertelde ik over het werk van Dorcas in Mozambique, na orkaan Idai. Een succesvolle publiekscampagne en een jarenlang trackrecord op het gebied van water leidde tot een unieke samenwerking met Unicef om de getroffenen van de orkaan te helpen om hun watervoorziening weer op orde te krijgen. Dorcas zorgde voor een hefboomwerking door het ene met het andere te verbinden en door daar op een ondernemende manier in te staan.

Geloof in co-creatie
De reden waarom ik toekomst zie in Managers met een Missie is dat ik geloof in co-creatie. Bij co-creatie slaan we de handen ineen – in dit geval: die van ondernemers en die van een ontwikkelingsorganisatie. Om samen deze wereld een beetje mooier te maken. Met poen en met passie. Graag zeg ik daarom: tot ziens op de volgende businessmeeting van Managers met een Missie!

01 juli 2019

Vond je dit interessant om te lezen?

Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het magazine Hartslag.