De verstandelijk beperkte Sasha mag toch naar school

Elena’s zoon werd afgewezen vanwege zijn lage niveau, maar hij kan meer dan ze dacht.

De Oekraïense Elena was vooral verdrietig omdat haar zoon Sasha geïsoleerd raakte, toen hij werd afgewezen voor school. Een school voor moeders van speciale kinderen maakte niet alleen een einde aan Sasha’s isolement, hij bleek ook meer in zijn mars te hebben dan ze had gedacht.

Een bijzonder kind
‘Ik ben de moeder van een bijzonder kind’, zegt Elena. ‘Mijn zoon Sasha heeft beperkingen door ernstige aangeboren ziektes. Hij heeft epilepsie en mentale beperkingen. Tot en met zijn 5e jaar probeerde ik hem een normale kindertijd te geven, maar toen hij 6 werd moest hij naar school. En toen werd het moeilijk.’

Leerproblemen
Sasha blijkt niet in een reguliere klas te kunnen werken. Hij krijgt individuele lessen. De 2e docent die het met hem probeert boekt succes. Sasha kan tot 10 tellen en leert het alfabet. Hij is al 9 jaar, als het zover is. En dus labelt de Staatscommissie van Onderwijs hem. Door het label ‘leerproblemen’ accepteren scholen Sasha niet.

Afgewezen voor school
‘Ik was wanhopig’, zegt Elena. ‘De gedachte dat hij de rest van zijn leven in eenzaamheid zou doorbrengen maakte me doodsbang. En dus zocht ik naar alternatieven.’

Dorcas-centrum
Ze krijgt de tip dat er een centrum is: een school voor moeders met speciale kinderen. Later ontdekt ze dat Dorcas het runt, samen met de organisatie ‘Favor’. ‘Ik kon zien dat het goed was, door de reactie van mijn zoon. Hij reageert altijd met dezelfde emotie als waarmee hij wordt benaderd. In het centrum was hij vriendelijk en accepteerde hij anderen, omdat er ook zo met hem werd omgegaan. Het grote voordeel van het centrum is dat docenten niet alleen mijn zoon helpen met zijn ontwikkeling, maar ook mij als moeder. Ik begrijp veel beter wat hij nodig heeft en ik heb vrienden gevonden: ouders van kinderen met vergelijkbare problemen. Daardoor heb ik hoop gekregen, en vertrouwen in de toekomst.’

Sasha bloeit op
Elena ontdekt dat haar zoon muzikaal is. Een docent hoeft maar een paar tonen te spelen, of Sasha herkent welk nummer het is. Ook studeert Sasha met een begeleider. Hij gaat bij een elektronisch muziekgroepje en hij doet mee aan publieke evenementen: stadsvakanties, theaters, het circus, film en feestdagen. Het hoogtepunt is het zomerkamp, dat het centrum jaarlijks organiseert.

Op weg naar zelfstandigheid
‘En wat dit centrum onderscheidt van andere,’ zegt Elena, ‘is dat ze zich ook richten op het aanleren van eenvoudige huishoudelijke taken. Sasha kent de basis van koken, schoonmaken, huishoudelijke gebruiksvoorwerpen. Dat is zo belangrijk. Het maakt hem zelfstandig, bemoedigt hem, laat zien dat hij met het zetten van kleine stapjes veel meer kan dan hij denkt.’

Het laatste goede nieuws
Het laatste goede nieuws? Sasha is opnieuw geëvalueerd door de Staatscommissie van Onderwijs. Qua lezen zit Sasha nu op het niveau van groep 5, met schrijven op het niveau van groep 4, en zijn rekenvaardigheden liggen iets boven het niveau van groep 3. Daardoor gaat Sasha nu naar school, waar hij individueel wordt begeleid.

05 maart 2020

Vond je dit interessant om te lezen?

Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het magazine Hartslag.