Mathilde en Klazien maken hippe en trendy creaties voor het Dorcas Handwerkatelier
Van het haken van kerstbomen en vlaggenlijnen tot het naaien van poppenkleding en wattenschijfjes. Voor Mathilde Krijgsheld en Klazien Würsten van het Dorcas Handwerkatelier is niets te gek. De 2 creatieve vrouwen benutten elk vrij moment om de mooiste producten te maken voor de Dorcas-winkels.
Al van jongs af aan houden Mathilde en Klazien zich bezig met handwerken. ‘Als kind leerde ik breien van de oma van een vriendin. Ik vond het direct al leuk en heb sindsdien veel gebreid, gehaakt en genaaid. Zodra ik een moment niets te doen heb, ga ik even snel wat handwerken’, vertelt Mathilde.
Ook Klazien handwerkt al een hele poos. Voor haar is het vooral ontspanning. ‘Ik ben denk ik 6 uur in de week aan het breien, haken of naaien. Dat lijkt misschien veel naast al mijn andere werkzaamheden. Maar voor mij is het echt ontspanning; het voelt niet als werken.’
Vrijwilliger voor Dorcas
De handwerkhobby is inmiddels uitgegroeid tot een vast onderdeel van hun vrijwilligerswerk voor Dorcas. Beide vrouwen zijn al jaren betrokken bij de hulporganisatie. Sinds ongeveer 5 jaar zijn ze ook lid van het Dorcas Handwerkatelier. ‘Via mijn zwager zijn we zo’n 35 jaar geleden al in contact gekomen met Dorcas. Hij vervoerde goederen naar Oost-Europa en zocht hier een opslagplek voor. Wij hadden die ruimte wel en stelden onze schuur beschikbaar’, legt Klazien uit.
Door het werk van haar zwager werden Klazien en haar man gemotiveerd om ook aan de slag te gaan voor Dorcas, en begonnen ze een inzameldepot voor kleding en goederen. De transporten naar Oost-Europa zijn inmiddels gestopt, maar Klazien heeft nog steeds een inzameldepot bij haar huis, net buiten Hasselt. Daarnaast werkt Klazien ook enkele dagen als vrijwilliger in de Dorcas Winkel Genemuiden, waar ze ook haar handwerkcreaties verkoopt. ‘In de winkel heb ik een speciale handwerkkast. Hier verkopen we zelfgemaakte artikelen, zoals poppenkleding, sjaals, vlaggetjes en knuffels.’
Trendy producten
De dames leveren een belangrijke bijdrage in het aanbod voor ongeveer 5 Dorcas-winkels, maar ze zijn niet de enigen. In totaal heeft de Facebookgroep van het Handwerkatelier zo’n 500 leden. In deze groep worden ideeën en tips uitgewisseld en een aantal leden maakt ook producten voor de verkoop. De vrijwilligers bedenken zelf wat ze maken en leveren dat in bij de winkel of geven het persoonlijk af. Mathilde: ‘Het handwerken luistert wel heel nauw hoor, we kunnen niet zomaar alles verkopen. Het is belangrijk dat het mooi en trendy is en dat de kleuren en het materiaal wel aansluiten bij wat in is. Op dit moment zijn bijvoorbeeld gehaakte spullen erg in trek.’
Wasbare wattenschijfjes
Toch verschilt het welke producten het goed doen en welke niet. Klazien: ‘Poppenkleding doet het eigenlijk altijd heel goed. Dat is bijna niet aan te slepen. Gebreide spullen daarentegen lopen bij ons heel wisselend, terwijl dat bij Mathilde in Drachten juist wel veel verkocht wordt.’ Mathilde voegt daaraan toe dat bij haar ook de wasbare wattenschijfjes populair zijn. Dit duurzame product, gemaakt van een hydrofiele luier of badstof, slaat goed aan bij de winkelbezoekers.
Het handwerken is voor de 2 vrijwilligers een mooie manier om handen en voeten te geven aan hun geloof. Dat moet ook wel je belangrijkste motivatie zijn, want de verkoopprijs doet volgens Klazien nooit recht aan het vele werk van de vrijwilligers. ‘Wij, maar ook de andere handwerkers, steken er enorm veel tijd in. Dat krijg je er qua prijs nooit uit. We bieden het aan in een kringloopwinkel. Dan kan de prijs natuurlijk niet te hoog zijn, want dan wordt het nooit verkocht.’
Leveren aan alle Dorcas-winkels
Het is de droom van Mathilde en Klazien dat het Dorcas Handwerkatelier nog meer gaat groeien en dat uiteindelijk alle winkels hun zelfgemaakte spullen gaan verkopen. ‘Dan moeten er echt wel meer actieve leden bij komen, hoor. Met 15 mensen lukt het niet om de meer dan 40 Dorcas-winkels te bevoorraden’, lacht Klazien.
30 november 2021
Vond je dit interessant om te lezen?
Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het magazine Hartslag.