Wereldwaterdag startsein voor Actie Waterkracht
Op Wereldwaterdag – 22 maart 2025 – wordt het startsein van Actie Waterkracht gegeven. Tijdens deze landelijke actie van Dorcas drinken deelnemers van 22 tot en met 28 maart 2025 een week lang alleen maar water. Hiermee zamelen we samen geld in voor het goede doel: toegang tot schoon water voor mensen in nood.
Een op de vier mensen op deze wereld heeft geen toegang tot schoon water. Dat zijn maar liefst twee miljard mensen. Het water dat zij drinken komt vaak uit rivieren en meren. Het drinken van dit vieze water is slecht voor hun gezondheid. Veel mensen krijgen hierdoor last van ziektes zoals diarree, cholera en tyfus.
Actie voor water
Dorcas wil hier met Actie Waterkracht verandering in brengen. Dit jaar willen we 12.000 mensen toegang geven tot schoon water. Dat doen we door een week lang alleen maar water te drinken. Hiermee bespaar je als deelnemer ongeveer 17,50 euro. Van dit bedrag kunnen we een mens via onze projecten toegang geven tot schoon water.
Deelnemers kunnen dit bedrag zelf doneren. Ook kunnen ze zich inzetten voor dit goede doel door zich te laten sponsoren voor hun deelname en zo zelf nog meer geld in te zamelen.
Wat is Wereldwaterdag?
22 maart is in 1993 door de Verenigde Naties (VN) uitgeroepen als Wereldwaterdag, een internationale dag die in het teken van water staat. Deze dag heeft als doel om mensen over de hele wereld bewust te maken van de problemen rondom water, zoals een tekort aan schoon water en de impact van klimaatverandering op (toegang tot) water.
In de projecten van Dorcas in Afrika en het Midden-Oosten spelen de problemen rondom toegang tot water vaak een grote rol. Tijdens Actie Waterkracht wil Dorcas mensen in Nederland bewust maken van de problemen die mensen ervaren rondom toegang tot water en welke oplossingen er mogelijk zijn.
- Wil je ook meedoen aan Actie Waterkracht? Meld je dan nu aan via dorcas.nl/waterkracht!
17 maart 2025
Vond je dit interessant om te lezen?
Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het Dorcas Magazine.