Opvang voor kinderen in Moldavië

Samen spelen en huiswerk maken 

Een groepje kinderen speelt in de zijkamer, maar als ze geroepen worden voor het eten zitten ze in een mum van tijd rustig aan tafel. In het opvangcentrum in Moldavië leren de kinderen over gezondheid, over persoonlijke hygiëne en hoe je anderen kunt helpen. ‘Voor de meeste kinderen zou het wel goed zijn als ze hier elke dag konden komen, maar daar is op dit moment geen geld voor’, zegt Aneta, Dorcas-medewerker in het kindercentrum. ‘Maar ook met drie dagen in week zien we verandering in de kinderen.’  

Samen huiswerk maken 

Het opvangcentrum telt in totaal twaalf kinderen. Ze doen huiswerk, helpen soms in de keuken en ze leren nieuwe dingen. ‘Ouders hebben vaak weinig tijd om de kinderen te helpen huiswerk, of ze zijn er zelf niet goed in’, legt Aneta uit. ‘Op school krijgen de kinderen die de stof niet begrijpen vaak geen aandacht. Hier nemen vrijwilligers de tijd om uitleg te geven. Dat zien we terug in de schoolresultaten, die gaan echt vooruit.’  

Een buitenkans 

Een van de vrijwilligers is Janna. Terwijl ze drinken inschenkt voor de kinderen vertelt ze enthousiast over haar werk. ‘De kinderen zijn veilig hier, ze zwerven niet op straat. Ze leren nieuwe dingen, ze leren hoe ze zich sociaal moeten gedragen en ze zijn lekker bezig. Het is voor de kinderen een buitenkans om zich hier te ontwikkelen.’  

Spelen 

Na het eten is er even vrije tijd en gaan de kinderen naar buiten. Achter het centrum is een speelplaatsje waar ze kunnen klimmen en schommelen. Gabrielle (10) en Dennis (11) hebben het naar hun zin in het centrum. De favoriete dag van Dennis is de vrijdag, want dan spelen ze spelletjes, zoals tikkertje. Gabrielle is vooral blij dat ze even kan bijkomen als ze uit school komt. ‘Ik kan hier tekenen en daar hou ik van. Later wil ik kunstenaar worden, en ook dokter.’ 

Zelfvertrouwen 

‘We doen allerlei activiteiten, zoals naar het park om vuilnis te rapen. Sommigen helpen de jongere kinderen met hun huiswerk of we gaan op bezoek bij ouderen. Belangrijk is ook dat de kinderen zich hier vrij voelen om over problemen te praten, en samen na te denken over een oplossing. Kinderen leren niet alleen vaardigheden, ze leren ook elkaar helpen en vertrouwen. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen’, aldus Aneta.   

08 april 2024

Vond je dit interessant om te lezen?

Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het magazine Hartslag.