Een nieuwe generatie dankzij lezen en schrijven
Voor de 12-jarige Anita was het vasthouden van een pen iets compleet nieuws. Nooit eerder had ze geschreven of gekleurd. Voor een jong meisje uit een arme Romagemeenschap is het niet vreemd dat ze nog nooit naar school was geweest. De meeste volwassenen in de gemeenschap zijn ook nooit naar school geweest. Armoede houdt veel ouders in de greep. Ze hebben weinig te besteden en kinderen worden daarom niet naar school gestuurd. Zo blijft armoede bestaan. Anita’s ouders wilden dat haar leven anders zou worden. Een project van Dorcas bood hun die mogelijkheid.
Ontwikkelingsproject voor kinderen…
Dankzij de moed en inzet van leraren, vrijwilligers, ouders en dorpsleiders kan Anita, samen met 59 andere kinderen, eindelijk naar school. Ze gaat met grote stappen vooruit, al moet ze nog veel leren. Anita krijgt daarom ook extra les na school. Ze vind het geweldig om naar school te gaan. Ze wil namelijk als ze groot is poppenkleren maken. Ze weet dat school heel belangrijk en noodzakelijk is om later een opleiding te kunnen volgen.
… én ouders
Ook haar ouders worden betrokken bij het onderwijs dat Anita krijgt. Ze doen mee met trainingen over gezondheid en opvoeding, zodat Anita ook thuis de goede zorg krijgt. Ook krijgen ze bezoek van sociaal werkers.
Uit de armoede groeien
Voor Anita betekent dit project in de eerste plaats dat zij leert lezen en schrijven en goed te eten krijgt. Maar de beoogde impact is vele malen groter: ze krijgt de kans op zelfstandigheid en zekerheid – een nieuw en totaal ander leven.
05 september 2018
Vond je dit interessant om te lezen?
Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het magazine Hartslag.