Feestweek jubilerende winkel in Apeldoorn

Dorcas Regiocentrum Apeldoorn heeft het vijfjarig bestaan in september gevierd met een drukbezochte feestweek. Alleen al op de woensdag liepen zo’n duizend bezoekers rond. Die kwamen niet toevallig langs: de pr-machine had tevoren flink gedraaid, met advertenties en redactionele artikelen in de regionale media, A0-billboards langs de weg, radio-uitzendingen, posters en flyers als inlage bij wijkbladen en bij de kassa.

Maar ook mond-tot-mondreclame heeft een belangrijke rol gespeeld, vertelt Dries de Bruin, voorzitter van het kernteam van de winkel: ‘Al die reclame is wel nodig ook. In Apeldoorn zijn wel tien of elf andere kringlopen. En wij zitten hier een eindje van de doorgaande weg af. Dat is het nadeel van deze locatie. Maar het pand is heel ruim en mooi. De winkel is ongeveer 2.000 vierkante meter groot, inclusief verdieping. Die verdieping biedt een prachtig overzicht over de winkelvloer op de begane grond.’

Dorcas Apeldoorn is in 2019 ontstaan vanuit een groep mensen die betrokken waren bij de Dorcas Voedselactie. In 2022 was de winkel enkele maanden dicht vanwege interne problemen. Nu draait de winkel weer erg goed. Dries: ‘Er heerst een fijne sfeer en de onderlinge samenwerking tussen de vrijwilligers is goed. De organisatie stáát er weer, met veel eigen verantwoordelijkheid voor de afdelingen. Het aantal vrijwilligers groeit gestaag.’

Sociaal contact

De vele trouwe klanten bezoeken de winkel wekelijks of maandelijks. Dries: ‘Wij hebben ook klanten die meerdere keren per week komen, om te snuffelen in de winkel en koffie te drinken in de koffiehoek. Zij komen ook voor het sociale contact met anderen, dat is een van de fijne bijkomstigheden van ons werk. De winkel wordt ervaren als een ontmoetingsplek. De klanten zijn erg positief over de winkel. Woorden die je hoort zijn: sfeervol, ruim en toegankelijk, schoon en fris, het ruikt niet naar muffe kleding. Klanten ervaren fijne contacten met de vrijwilligers. En ze vinden dat we een mooi assortiment hebben, voor een redelijke kringloopprijs.’

Aandacht voor vrijwilligers

Inmiddels staat de teller bij Dorcas Kringloopwinkel Apeldoorn op zo’n 110 vrijwilligers. Dries: ‘Elke dag komen wij ’s morgens, voor de dagopening, bij elkaar met de vrijwilligers van die dag. Om samen de dag te beginnen met een kopje koffie en even lekker te kletsen. De onderlinge contacten zijn heel goed. Elk jaar hebben wij een gezellige avond voor alle vrijwilligers. De laatste 2 jaar krijgen alle vrijwilligers met Pasen en Kerst een leuke attentie. Met verjaardagen krijgen alle vrijwilligers een kaart en als men ziek is een kaart of een bloemetje. Heel veel vrijwilligers kiezen bewust voor Dorcas vanwege de christelijke achtergrond en de goede doelen waar het geld aan wordt besteed.’

Feestweek

Nostalgische ijscokar Piccolo deelde 450 bollen gratis ijs uit.

De winkel organiseert elk jaar een feestweek met allerlei activiteiten en acties. Dries: ‘Wij besteden veel publiciteit aan deze feestweken om ervoor te zorgen dat het aantal klanten gestaag verder uitbreidt.’

Vanwege het 5-jarig jubileum werd tijdens de feestweek in september een extra tandje bijgezet. Naast een omvangrijk pr-plan werd de winkel mooi en feestelijk aangekleed, waren de openingstijden uitgebreid en bracht Dorcas-directeur Agnes Kroese een bezoek. Dries: ‘We hadden deze week gedurende vier dagen een mooi programma. Met dagelijks voor de kinderen een speurtocht met knuffels en een grabbelton met leuke cadeautjes. Woensdag deelden we gratis poffertjes uit, er zijn wel 2.000 poffertjes gebakken. De dag had een hoog reüniegehalte, met zo’n duizend bezoekers die gezellig kwamen bijpraten met ‘oude’ kennissen. Donderdag waren er twee modeshows door de vrijwilligers, met kleding uit de nieuwe najaarscollectie. Ook deze trokken een behoorlijk aantal klanten. Dit was ook erg goed voor de saamhorigheid onder alle vrijwilligers die hieraan meewerkten. Vrijdag hadden we een drukke, gezellige taxatiedag. In de spits wachtten mensen geduldig een uur voordat zij aan de beurt waren.

Taxateur Carol Eybergen van Heritage Auctions Europe (links) aan het werk. (Foto: Fotografencollectief Ugchelen)

Vrijdagmiddag verzorgde RTV Apeldoorn een live radio-uitzending vanuit de winkel. Met diverse interviews met leden van het kernteam en vrijwilligers die enthousiast vertelden waarom zij bij Dorcas vrijwilliger zijn en wat voor werk zij doen. Zaterdag kregen bezoekers gratis ijs van ijskar Piccolo. Aan het eind van de middag was de kar leeg en waren er 450 bollen ijs uitgedeeld. Zowel de klanten als de vrijwilligers waren deze week erg enthousiast. We hebben veel nieuwe klanten gezien die nog nooit bij Dorcas Apeldoorn waren geweest. Wij verwachten dat veel van hen regelmatig zullen terugkomen. Dat hebben we ook al gemerkt.’

Relatiebeheerder Godfried wordt geïnterviewd door RTV Apeldoorn.

Dries en zijn vrijwilligersteam zijn blij met de positieve sfeer in de winkel: ‘Sfeer vanuit de mensen, maar ook door de verzorging in de winkel. Schoon en fris, met een mooie inrichting en styling van de producten. Voor de toekomst hopen we dat wij als kernteam en vrijwilligers er samen met onze klanten voor kunnen zorgen dat de goede sfeer en het onderlinge respect blijvend zijn. Dat is een groot goed en voorwaarde voor heel veel andere zaken. Verder willen we op korte termijn onze winkeltijden verruimen en we denken dat er in Apeldoorn potentie is om de omzet te verdubbelen. Zodat we een nóg grotere bijdrage kunnen leveren voor hulp aan mensen in nood.’

25 oktober 2024

Vond je dit interessant om te lezen?

Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en het magazine Hartslag.